• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Divide - Ny kontokredit

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 169
Mottagna reaktioner
1 920
Poäng
1 247
Fråga här för er som vart med om liknande processer innan.

När skulden går över till Pjum, kommer det då stå att jag har tagit lånet 6e oktober 2023? Eller kommer det riktiga datumet för 2018 stå att jag har tagit lånet då?

Jag är mitt inne i process om skuldsanering. Och det vore katastrof om dom skriver ut datumet att jag tagit ett nytt lån 6e oktober då det definitivt inte stämmer. Delvis att jag tagit ett nytt under 2023.

Skulle kunna få skuldsanering nekat pga denna flytt om dom byter datum, i fall det på något sätt räknas juridiskt som ett nytt datum på skulden även om jag inte aktivt sökt något lån hos Pjum
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Fråga här för er som vart med om liknande processer innan.

När skulden går över till Pjum, kommer det då stå att jag har tagit lånet 6e oktober 2023? Eller kommer det riktiga datumet för 2018 stå att jag har tagit lånet då?

Jag är mitt inne i process om skuldsanering. Och det vore katastrof om dom skriver ut datumet att jag tagit ett nytt lån 6e oktober då det definitivt inte stämmer. Delvis att jag tagit ett nytt under 2023.

Skulle kunna få skuldsanering nekat pga denna flytt om dom byter datum, i fall det på något sätt räknas juridiskt som ett nytt datum på skulden även om jag inte aktivt sökt något lån hos Pjum
Jag hade nått lån (kommer inte ihåg vad företaget hette..) som Cashbuddy tog över. Nu hade jag ju redan skuldsanering då detta skedde o den skulden som CB tog över fanns med där. Hur som helst, fick iaf brev fr CB vid övertagandet o där skrev de bara att "vi vet om att du har skuldsanering".
Spontant tänker jag ju då att det ska inte tas upp som ett nytt lån men idag vet man ju inte. Företagen verkar kunna göra vad som helst.
Se till att spara all information kring detta om det skulle bli frågor vid en ansökan om skuldsanering.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 169
Mottagna reaktioner
1 920
Poäng
1 247
Jag hade nått lån (kommer inte ihåg vad företaget hette..) som Cashbuddy tog över. Nu hade jag ju redan skuldsanering då detta skedde o den skulden som CB tog över fanns med där. Hur som helst, fick iaf brev fr CB vid övertagandet o där skrev de bara att "vi vet om att du har skuldsanering".
Spontant tänker jag ju då att det ska inte tas upp som ett nytt lån men idag vet man ju inte. Företagen verkar kunna göra vad som helst.
Se till att spara all information kring detta om det skulle bli frågor vid en ansökan om skuldsanering.
Yes bra tips, litar inte på dessa Pjum, BANQ AB. ska ladda hem och komplettera min ansökan, skicka in ett dokumnet där jag förklarar situationen samt bifoga med beviset från Divide om att dom tar över lånet och om det blir ett nytt datum så har jag inte aktivt tagit det.

Vill inte bli nekad skuldsanering pga ett enkelt "misstag" om jag nyligen tagit ett lån.
 

lex

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
1 011
Mottagna reaktioner
611
Poäng
637
Hur blir det om man har en skuld till divide, men som inte är med i saneringen? Den är ju ”med” ändå, men de får inga pengar…

när jag fick sanering så hade jag glömt ange den och dem hörde aldrig av sig, så har inte ens fått ett betalningsföreläggande/utslag

kan pjum skicka in en ansökan nu så att jag får en anmärkning med några månader kvar av saneringen? Vet att dem inte kan driva in några pengar, men vill absolut inte få någon anmärkning som sitter i tre år…
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Hur blir det om man har en skuld till divide, men som inte är med i saneringen? Den är ju ”med” ändå, men de får inga pengar…

när jag fick sanering så hade jag glömt ange den och dem hörde aldrig av sig, så har inte ens fått ett betalningsföreläggande/utslag

kan pjum skicka in en ansökan nu så att jag får en anmärkning med några månader kvar av saneringen? Vet att dem inte kan driva in några pengar, men vill absolut inte få någon anmärkning som sitter i tre år…
Nej, uppkom skulden innan saneringen startade så kan du bara hänvisa till det och skickar dem betalningsföreläggande så överklagar du bara
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 949
Mottagna reaktioner
13 600
Poäng
10 387
Det är dock okej att låta hittepå-skulder ingå i skuldsaneringar. Man gör inte heller så mycket åt ockerräntor bara för att någon "råkat" skriva på ett betalningsföreläggande. Och det är fritt fram att låta KFM kräva in hittepå-skulder bara för att man inte kan bevisa att man INTE tagit ett lån 8 år tillbaka. Vi ska heller inte glömma hur bankerna gör miljarder i vinst, pga deras brutala räntehöjningar, medan folket kämpar för att få det att gå runt.

Men annars är det bra.........
Ok, inte hört att divide gjort något sånt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 949
Mottagna reaktioner
13 600
Poäng
10 387
Nej, uppkom skulden innan saneringen startade så kan du bara hänvisa till det och skickar dem betalningsföreläggande så överklagar du bara
Ett föreläggande ska man bestrida. Det gåt att överklaga, men först som utslag och bara för sökande.
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 401
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Lite bakgrundsfakta från SEKKI:
”Kreditavtalet gäller tills vidare. Kreditgivaren har rätt att säga upp avtalet med två månaders uppsägningstid.”

Räntesatsen får ändras i den utsträckning det motiveras av;

- kreditpolitiska beslut
-ändrade finansieringskostnader för kreditgivaren, eller
- andra kostnadsförändringar som kreditgivaren inte skäligen kunde förutse när krediten beviljades”

de lär kunna hävda ändrade finansieringskostnader.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 949
Mottagna reaktioner
13 600
Poäng
10 387
Lite bakgrundsfakta från SEKKI:
”Kreditavtalet gäller tills vidare. Kreditgivaren har rätt att säga upp avtalet med två månaders uppsägningstid.”

Räntesatsen får ändras i den utsträckning det motiveras av;

- kreditpolitiska beslut
-ändrade finansieringskostnader för kreditgivaren, eller
- andra kostnadsförändringar som kreditgivaren inte skäligen kunde förutse när krediten beviljades”

de lär kunna hävda ändrade finansieringskostnader.
Säga upp avtal med 2 månaders varsel lät spontant inte så mycket konsumentkreditlagen.?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 047
Mottagna reaktioner
13 781
Poäng
9 547
Nej villkor kan inte ändras på det viset

Nya banken tar över kreditstocken och får förvalta den på de villkor som getts.
Att dom själv lånar ut till andra villkor spelar ingen roll

Jag trodde också dom kunde ändra räntan och dubbla den (& mer därtill) om dom önskade men enligt ovan så ska det inte kunna gå.

Trodde dom kunde börja prata om Rysslands invasion, höjda ränteläget os.v.

Jag har inte Divide själv så jag bryr mig inte särskilt mycket men tänker på er som har lån hos dom.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp